السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زمان عن المدونة وعن السوالف فيها xD
لما اغيب فترة وارجع احس الوضع اوكوارد وما اعرف ابلش السالفة
ده طلع بجد عدم الممارسة يخلي الواحد يفقد لمسته 《 اكبر شدخل


لا بس بجد احسني طالعة اعمل بريزنتيشن فالجامعة 《 كان اكبر كوابيسي للأفس

المهم جاية اليوم اتكلم عن موضوع ملاحظته من زمان ، بس ما عطيت نفسي الوقت الكافي للتفكير فيه
-
طبعا اكيد كلنا نعرف قانون نيوتن للحركة حق " لكل فعل ردة فعل "
وسالفتي اليوم تخص حقيقة انو شلون بعض الناس ما تتقبل ردات الفعل على افعالهم المؤذية او حركاتهم السيئة
وبعد التفكير المطول والوشوشة مع مخيخي الذكي وصلت لتفسير هالتصرف وهو انو اكو ناس ما تتقبل حقيقة انو فيه ناس فعلا تشوفهم بصورة الشخص المؤذي وهم اصلا ما يعترفون بهالشي
بدال ما يوقف الشخص ويواجه نفسه ويقول انا غلطت وردة الفعل طبيعية ويتقبلها يقوم يلوم الشخص اللي قدامه على غضبه او زعله وخاصة ما يتقبل لما يتلقى نفس المعاملة من الطرف الاخر ، ف تبلش سلسلة هجوم وكلام مؤذي وفي اغلب الحالات مبررات بدون معنى
وهنا نجي لأكثر مقولة مصرية احبها ، ياخي وربي المصريين كلامهم عسل بيجيبو الزبدة على شكل نكته
ف فالموقف ده يقولون ( تارك فعله وشادد ف ردة فعلي يمكن عشان قماشته احلى )
وخير الكلام ما قل ودل
التصرف ده عالاغلب واحد من اسبابه هو رفض الشخص للاعتراف انه غلط او انه الجانب المؤذي فالقصة او يرفضون حتى جوانبهم السيئة بينهم وبين انفسهم 《 يمه عال ego xD الوضع من تعيس لأتعس XD
وبالنسبة لي ده دليل على انهم مش ناضجين عاطفيا لدرجة يتحملون نتائج افعالهم وما يتقبلون ردات الفعل 《 هالناس طبعا يشطب من حياتي

يعني ك زول يعامل الناس بالمثل لما اتعرض لموقف ما حلو من شخص ارد نفس الموقف والاقي زعل من الطرف الثاني. طب ي معود منت اللي بلشت ، زعلت ليه ؟ lol
هذا وانا عاملة نفس الحركة ، هتعمل ايه لو وديتها لحته ثانية من التوكسيسيتي كنت هتعمل ايه ؟ 👁

👁
الوضع بجد ما يحتمل
افيها ايه لو الواحد تحمل مسؤولية افعاله ؟
ترا عادي محد منا ما يغلط ، the least u can do is admit u r the one at fault
دام الاعتذار ثقيل عليك :/